A motoros, aki rég megérdemelte volna, hogy gyári versenyző legyen, valamelyik nagy csapat felkarolja, s megadja neki az esélyt, hogy akár a Dakar-győzelemért küzdjön. A szlovák Štefan Svitkót, aki már ötször volt a legjobb tíz között, sőt 2016-ban a második (!) helyen végzett, a szakma ismét a meglepetés emberek között emlegeti.
Lenyűgöző dakaros múlt van az idén már Africa Race-t nyert Svitko mögött. A 2010-es versenyen 15., 2012-ben és 2015-ben 5., 2016-ban 2., 2014-ben 9., 2017-ben 25., 2020-ban 11., 2021-ben 8., 2022-ben 12. volt – 2011-ben, 2013-ban, 2018-ban és 2019-ben kiesett.
Most újra nagy tervei vannak a december 31-én KTM 450 Rally Factory Replica motorral rajthoz álló kiválóságnak.
Megtapasztalt már mindent: dicsőséget ugyanúgy, ahogy kudarcot, bukást. Az, hogy első nekifutásra rögtön a legjobb újonc lett, fényes jövőt vetített előre – és a motoros bizonyított is.
Amióta Szaúd-Arábiában rendezik a világ leghíresebb és legnépszerűbb terepviadalát, a szlovákok ásza a 11., a 8. és a 12. pozícióban végzett, a gyári támogatású indulók alapfölényét figyelembe véve, a maximumot hozta ki a szerepléseiből. Idén csak egyetlen nem gyári terepralis, az amerikai Mason Klein előzte meg.
A 2023-as megméretésen ismét az első tízbe kerülés a célja.
„A legutóbbi Dakaron nyújtott teljesítményemet pályafutásom egyik legjobbjának tartom. Végeztem én már előrébb is, de ezúttal hiányzott egy kis szerencse. Sajnos, a technika elárult a kilencedik szakaszon, amikor a váltómmal baj volt – árulta el Svitko. – A Dakar már nem csak a kalandokról szól, mint húsz évvel ezelőtt. Ez már egy sprint maraton. Amikor 2016-ban összetettben második lettem, 39 perccel maradtam le a győztestől, idén 15 perc büntetéssel öt pozíciót veszítettem. Szlovákiában természetesen minden nap tudok motorozni, de olyan gyári versenyzőkkel kell szembenéznem, akik évente öt sivatagi viadalra mennek, és nehéz velük lépést tartani.”
Forrás: youtube