Legfrissebb hírek ÚJ

Ford T-modell 4x4: a terepjárók ősatyja

Ford T-modell 4x4: a terepjárók ősatyja

Azt mindenki tudja, hogy világ autógyártásának egyik legfontosabb darabja, a Ford T-modell. Ez a gép hozta el ugyanis a középosztály számára kocsikázás élményét, s teremtett tömegterméket a gépjárművekből. Azzal viszont garantáltan kevesebben vannak tisztában, hogy ebből a típusból, amelyből világszerte 15 millió darabot adtak el, volt összkerekes verzió is.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Azt nem túlzás állítani, hogy az 1900-as évek elején Ford történelmi jelentőségű gépe, a T-modell forradalmasította a közlekedést, valamint a gépgyártást is egyben. Ugyanis a tömegtermék előállítása érdekében a cég elsőként vezette be a Frederick Winslow Taylor találmányát, a futószalagot. Ezzel pedig hihetetlenül felgyorsult a termelés és a terjedés is. Ennek köszönhetően a vállalat 1914-ben már egymaga több terméket készített, mint a világ összes járműgyártója együttvéve. Sőt 1925-ben évente 2 millióra nőtt az előállított darabszám, ezt a a csúcsot nagyon sokáig nem tudta meghaladni senki, végül 1972-ben a Volkswagennek sikerült a Bogárral.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

A Tin Lizzy, azaz Bádog Bözsi tehát nagyon kelendő volt. S a nagy számok törvénye alapján várható volt, hogy előbb-utóbb 4x4-es variánst is készítenek belőle. Még azt is érdemes megjegyezni, hogy magyarok is közreműködtek az ikonikus termék kifejlesztésében, hiszen Childe Harold Willsszel Galamb József és Farkas Jenő közösen tervezte meg a konstrukciót, amelyet a XX. század autójának választottak meg.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Vidéken is van élet

A mamutvállalat már azokban az időkben is készített piackutatásokat, s Amerika eldugottabb szegleteit is megpróbálta elérni, ahol nem feltétlenül volt műút. Hiszen ott is szerettek volna a gazdag földbirtokosok és a tehetősebb farmerek részesülni az autózás élményében. Arról már nem is beszélve, hogy ipari célra is hasznosítani lehetett a gépeket. Na ezért volt szükség arra, hogy a T-modell hajtásláncát átalakítsák. Ennek a mestere Jesse F. Livingood volt, aki a már 1914-től ráállt erre a projektre és az ő „szorzótáblája” a 4x4-es képlettel kezdődött.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Abban az időben nem a csúcsteljesítmény körül forogtak a készítők gondolatai, de azért törekedtek a fejlesztésre. Ebbe a verdába már 1,7 literes 22 lóerős motor van beszerelve, amely persze nem egy atomerőmű, de azért a könnyűszerkezetes gép – ennek a karosszériájához ugyanis sok fát is használtak bizonyos esetekben – szépen elboldogult a dimbes-dombos földúton is. Eredetileg ugyanis, nem off roadozásra szánták ezeket az autókat, hanem kereskedők számára készítették, akik munkára használták. A kétsebességes váltó beosztja az erőt, s nem kellett félteni az öregfiút.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Puritán terepjáró

Azokban az időkben még luxusterméknek számított az autó, ám ezen változtatott a Ford, amely egy kifejezetten puritán gépet alkotott, hogy olcsón lehessen tartani az árát, tehát a kevésbé tehetősek is vehessenek maguknak egyet. A fapados gép terepesített változatának a kasztniját is részben fából építették meg – később persze fémre cseréltek mindent, a jobb strapabíróság kedvéért – erre azért volt szükség, mert műút híján könnyű járgány kellet, hogy ne süllyedjen el a latyakban, sárban. Az összkerékhajtás pedig ekkor már nem volt újdonság, hiszen a holland Spijker testvérek már 1903-ban elkészítették a Spyker 60 HP-t, amely az első ilyen autó volt. Az Egyesült Államokban pedig több manufaktúra is átvette és tovább fejlesztette a technológiát. Így került a képbe Livingood, aki összedobta a hajtásláncot, amely mind a két tengelyt forgatta, s innentől kezdve a Ford is benne volt a buliban.  Igen komoly sikereket ért el, hiszen már nemcsak a nagy városokban tudta értékesíteni a terméket.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Még bemutatókat is tartottak a közönség számára szántóföldeken képzett pilótákkal, s igen meggyőző volt a produkció. Hiszen a vidéki T-modellel is szépen kaszált a cég, Henry Ford dörzsölhette a tenyerét. Tulajdonképpen nem ez volt az első szériában gyártott összkerekes autó, de hogy ez volt, amit először nagy darabszámban állítottak elő, az tuti. Így aztán komoly szerepe van abban, hogy a terepjáró készítés elindult az 1940-es években, s mára meghódította a világot. Mivel számtalan típusváltozata volt a roadstertől a kabrión át kisbuszig és a pickupig, egyértelműen úttörőnek tekinthető.