Újabb szigorítás a gyorshajtók miatt! Az Európai Bizottság legújabb döntése értelmében 2022-től minden új autóba beépítik az Intelligens Sebességszabályozó Asszisztenst, vagyis az ISA-t. A szerkezet már eddig is rendelhető volt, de most már kötelezővé teszik – ha beélesíti magát, az villogással vagy fülbántó hangjelzéssel párosulhat, de akár a gázpedált is blokkolhatja a rendszer. Biztos, hogy ez kell nekünk?
Az ISA különböző verziói a vadonatúj járművekben már megtalálhatóak, vagyis a technológiától nem kell hasra esni, de a kötelezővé tétele sokakat meglepett. A cucc úgy működik, hogy a GPS segítségével meghatározza a kocsi pozícióját, az autóban megtalálható kamerák pedig leolvassák a sebességkorlátozó táblákra írtakat és ha túl nagy a tempó, akkor közbelép a kütyü.
Ilyenkor a műszerfalon világíthat egy kijelző és/vagy éles hangjelzés hozza a sofőr tudtára, hogy megszegte a szabályokat. Sőt, az intelligensebb modelleknél az ISA csökkenti a motorerőt, a kormány mögött ülő pedig hiába nyomja a gázpedált, sz autó nem gyorsít. Sőt olyan változat is van, amikor a gázpedál egész egyszerűen vibrálni kezd a sofőr lába alatt.
Mivel az Intelligens Sebességszabályozó Asszisztens jelenleg nem kötelező, könnyen kikapcsolható, sőt, akár ha erőteljesebben rálépünk a gázpedálra, a blokkolás feloldható – ez a funkció például akkor jön jól, ha előz a gépjárművezető, s bizony szükség van a komolyabb tempóra, még akkor is, ha átlépi a megengedett értéket.
A cél a közúti balesetek számának és súlyosságának csökkentése, de még nincs megegyezés, hogy milyen formában alkalmazzák az ISA-t, hiszen éppen az előbb felhozott példa utal arra, hogy akár veszélybe is sodorhatja a kocsiban ülőket a rendszer.