Új, minden eddiginél érdekesebb, izgalmasabb útvonalon, módosított szabályok mentén zajlik majd a 2023-as Dakar-rali, amely igazából már az idei esztendő utolsó napján elkezdődik: a világ leghíresebb tereprali-versenye december 31-től tart majd január 15-ig.
A mezőny a Vörös-tenger partjától, a „Sea Camp”-től indul és Dammámban lesz a cél. Érdekesség, hogy a résztvevők három napot eltöltenek majd az Üres Negyedben (Empty Quater), a sivatag azon részében, amelyhez már volt szerencséjük a kalandoroknak, de most jobban bejárhatják. Összesen 14 szakasz szerepel a programban, plusz a prológ, az útvonal 70 százaléka új lesz, ahogy az is jól hangzik, hogy a szelektívek többségének a hossza megközelíti a 450 kilométert.
Viszont, az összekötők rövidülnek, s a napi célt rendre a táborhoz közel jelölik majd ki. A speciálisok össztávja körülbelül 5000 kilométer, ez pedig azt jelenti, hogy a 2014-es, még dél-amerikai Dakar óta a leghosszabb versenytáv vár a terepralisokra.
Az Üres Negyed lesz a maratoni szakasz helyszíne, de a legtöbb szelektív útvonalát két részre, A-ra és B-re osztják, ezen útvonalak itinereit véletlenszerűen osztják majd ki. Vagyis, akik gondolkodás nélkül követik az előttük haladókat, azok kihagyhatnak útvonalpontokat, és így büntetést kapnak.
Az elmúlt években már kezdték bevezetni a digitális itinert, előbb az autósoknál, majd a motorosoknál. Ám most kiderült, 2023-tól már az összes kategória összes indulója ezt a tájékozódási eszközt használja.
És még egy fontos szabályváltozás. A motorosoknál megfigyelhető volt, hogy aki megnyerte a napi szakaszt, a következő speciálison időt veszített, mivel elsőként indult és kizárólag magára hagyatkozhatott a navigációban. Éppen ezért inkább lemondtak a versenyzők a részsikerről, hogy ne kerüljenek hátrányba. Ezt elkerülendő, időkompenzációt vezetnek majd be.
A Classic-kategóriában 140-es indultak idén, hatalmas népszerűségnek örvend a kezdeményezés. Viszont most lesz egy újabb „csoport”, a H0, amely a kisebb teljesítményű járműveket tömöríti össze. Ezen kívül bevezetik az „Authentic Codriver Challenge”-et azoknak, akik modern műszerek nélkül küzdenek, míg az „Iconic Classic Club”-ban azok csatáznak, akik eredeti járművel vettek részt a XX. századi Dakarok egyikén, így kizárják a replikákat. Legfeljebb 150-en indulhatnak majd a Classic-ban.ű
A szervezők továbbra is elkötelezettek az alternatív hajtású gépek mellett. A 2022-es kiírásban már láthattuk az Audi hibrid vasát, amellyel a francia Stéphane Peterhansel, a svéd Mattias Ekström és a spanyol Carlos Sainz összesen négy szelektíven bizonyult a leggyorsabbnak. Új projektek vannak alakulóban, mégpedig a bio- és a szintetikus üzemanyagok használatával – ezek drasztikusan csökkentik a károsanyag-kibocsátást.
Forrás: youtube