Az olaszok is mertek nagyot álmodni, és válaszul az amerikaiak Hummerjére, megalkották a saját „Kalapácsukat”. Igen ám, csakhogy a Fiat Oltre nem járt be olyan hódító utat, mint a tengerentúli társa. A bő tizenöt esztendővel ezelőtti bolognai autószalonon bemutatott, teljes terhelés mellett akár hét (!) tonnát nyomó hardcore terepjáró nem érett meg a sorozatgyártásra.
Pedig, nagy reményeket fűztek hozzá az olasz vállalat vezetői. A terv egyszerű volt: ahogy az Egyesült Államokban a katonai Humvee-ból 1992-ben piacra dobták a polgári változatot, a Hummert, úgy az itáliai és a brit hadsereg által is rendszeresített Iveco MLV-ből is készítettek egy „lebutított” modellt.
Amíg a Hummer első szériája 4,686 méter hosszú, 2,197 m széles, 1,956 m magas, 3,302 m tengelytávolságú volt, a Fiat pusztítója még komolyabbnak tűnt, hiszen 4,87/2,05/2,2/ méteres mutatókkal bírt, a tengelyeit pedig egymástól 3,23 m-re helyezték el.
Az amcsik gépszörnye 3,6-3,7 tonnával mérlegelt, míg az öreg kontinensen készült utánzat üresen 4000 kilogrammot nyomott, de további hárommal még meg lehetett pakolni. Vagyis, az olaszok képtelenek voltak kordában tartani a megalomániájukat, nem ismertek határt.
Az Oltrét tényleg arra az esetre építették, ha a világunk teljes megsemmisülésre ítéltetne, s kellene egy jármű, amely menedéket nyújthat az emberiség megmaradt képviselőinek. Csak érzékeltetésképpen: a félméteres hasmagasságú gép gázlómélysége 85 centiméter volt, de a szívó- és a kipufogórendszer megtoldásával ezt akár 150 cm-re is növelhették.
Tegyük hozzá, hogy a 26 hüvelykes alumínium felnikre szerelt Pirelli Scorpion Zero 315/40-es, de apró mintás abroncsok viszont elég gagyi módon festettek a bolognai show rivaldafényében. Merthogy azt még a hozzá nem értők is látták, a papucsokkal eléggé elveszett volna a járgány azokon az off road területeken, amelyekre a tervezők eredetileg megálmodták.
A gumiválasztás egyébként azért volt érthetetlen, mert közben özönlöttek a további adatok a Fiat képességeiről. Oldalirányban 40, hosszantiban pedig 80 százalékos lejtésű talajon is elboldogult, ami valljuk be, nem rossz ajánlólevél. Ráadásul a három differenciálzáras, teljesen automatikus összkerék-hajtásával a legdurvább minőségű saras, havas vagy akár homokos útszakaszokra is rá lehetett engedni, képes volt a helytállásra. Állítólag a hadsereg tesztelte is.
A hosszú duplafülkés, pickup-szerű kialakítású, 4,2 tonnás rakományt elhúzó terepjárót strapabíró, nagy szilárdságú anyagokból építették, a szándék egyértelmű volt, hogy egy esetleges borulásnál is a lehető legnagyobb védelmet nyújtsa a bent ülők számára.
Mivel expedíciós járműnek is el tudták képzelni, kiegészítő lámpákkal szerelték fel, hogy például a sivatagban, a dűnék között is elboldoguljon, ha lemegy a nap. A várható kemény igénybevétel miatt a katonai Iveco felfüggesztését, rugóit, lengéscsillapítóit kapta meg, az egész futóműve túlbiztosított volt.
A négy vagy öt személy szállítására alkalmas Oltre elejében az Iveco F1C jelű 3 literes, négyhengeres, közös nyomócsöves befecskendezésű turbódízel motorja dolgozott. A 185 lóerős maximális teljesítményét 3700-as percenkénti fordulatszámon adta le, míg a 456 newtonméteres csúcsnyomatékát 1800-on. A hatfokozatú automataváltóval megspékelt szerkezet topsebessége meghaladta a 130 kilométer/órát.
A háromküllős szervokormányos Hummer-utánzattal mindent lehetett, csak éppen a feltűnést elkerülni nem. Elképesztően masszív autó benyomását keltette, még az ajtókilincseit is besüllyesztették, nehogy fennakadjon valamilyen természeti akadályon terepgyakorlat közben.
A megjelenésére visszatérve: a fehér színű óriás meglepő módon kék sötétített ablakokat és kék-fehér belteret, LCD kijelzőt kapott, valószínűleg ezekkel a furcsa dizájnelemekkel is az volt a cél, hogy ötvözzék a katonai jelleget és a luxust. Ahogy az amerikaiak is tették.
Igen ám, csakhogy a sikersztorinak induló történet csúnya véget ért. Hiába a katonai támogatás, az első osztályú marketinganyag, az Oltre miatt nem kezdték el megrohamozni a megrendelők a Fiatot. Az európai utánzat csak méreteiben nőtt a tengerentúli Hummer fölé.