Legfrissebb hírek ÚJ

Fiat Oltre: Európa Hummerje

Fiat Oltre: Európa Hummerje

Az olaszok is mertek nagyot álmodni, és válaszul az amerikaiak Hummerjére, megalkották a saját „Kalapácsukat”. Igen ám, csakhogy a Fiat Oltre nem járt be olyan hódító utat, mint a tengerentúli társa. A bő tizenöt esztendővel ezelőtti bolognai autószalonon bemutatott, teljes terhelés mellett akár hét (!) tonnát nyomó hardcore terepjáró nem érett meg a sorozatgyártásra.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Premier
Nagy felhajtás övezte a Fiat Oltre bemutatását, de a projekt végül megbukott

Pedig, nagy reményeket fűztek hozzá az olasz vállalat vezetői. A terv egyszerű volt: ahogy az Egyesült Államokban a katonai Humvee-ból 1992-ben piacra dobták a polgári változatot, a Hummert, úgy az itáliai és a brit hadsereg által is rendszeresített Iveco MLV-ből is készítettek egy „lebutított” modellt.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Hardcore
Az amerikai Hummer volt az olaszok első számú célpontja

Amíg a Hummer első szériája 4,686 méter hosszú, 2,197 m széles, 1,956 m magas, 3,302 m tengelytávolságú volt, a Fiat pusztítója még komolyabbnak tűnt, hiszen 4,87/2,05/2,2/ méteres mutatókkal bírt, a tengelyeit pedig egymástól 3,23 m-re helyezték el.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Óriás
Elképesztő méretekkel bírt: a hossza 4,87 méter, a szélessége 2,05 m, a magassága 2,2 m volt, a tengelytávolsága elérte a 3,23 m-t

Az amcsik gépszörnye 3,6-3,7 tonnával mérlegelt, míg az öreg kontinensen készült utánzat üresen 4000 kilogrammot nyomott, de további hárommal még meg lehetett pakolni. Vagyis, az olaszok képtelenek voltak kordában tartani a megalomániájukat, nem ismertek határt.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Kőkemény katonai rokon
Az Iveco MLV adta az alapját

Az Oltrét tényleg arra az esetre építették, ha a világunk teljes megsemmisülésre ítéltetne, s kellene egy jármű, amely menedéket nyújthat az emberiség megmaradt képviselőinek. Csak érzékeltetésképpen: a félméteres hasmagasságú gép gázlómélysége 85 centiméter volt, de a szívó- és a kipufogórendszer megtoldásával ezt akár 150 cm-re is növelhették.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Terepvas
A gázlőmélysége akár elérhette a 150 centimétert

Tegyük hozzá, hogy a 26 hüvelykes alumínium felnikre szerelt Pirelli Scorpion Zero 315/40-es, de apró mintás abroncsok viszont elég gagyi módon festettek a bolognai show rivaldafényében. Merthogy azt még a hozzá nem értők is látták, a papucsokkal eléggé elveszett volna a járgány azokon az off road területeken, amelyekre a tervezők eredetileg megálmodták.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Poén volt?
A kis kerekei nevetségessé tették a bolognai bemutatón

A gumiválasztás egyébként azért volt érthetetlen, mert közben özönlöttek a további adatok a Fiat képességeiről. Oldalirányban 40, hosszantiban pedig 80 százalékos lejtésű talajon is elboldogult, ami valljuk be, nem rossz ajánlólevél. Ráadásul a három differenciálzáras, teljesen automatikus összkerék-hajtásával a legdurvább minőségű saras, havas vagy akár homokos útszakaszokra is rá lehetett engedni, képes volt a helytállásra. Állítólag a hadsereg tesztelte is.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Off roader
Összkerékhajtást és három differenciálzárat is kapott

A hosszú duplafülkés, pickup-szerű kialakítású, 4,2 tonnás rakományt elhúzó terepjárót strapabíró, nagy szilárdságú anyagokból építették, a szándék egyértelmű volt, hogy egy esetleges borulásnál is a lehető legnagyobb védelmet nyújtsa a bent ülők számára.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Brutális
Összesen négy tonnát nyomott, de további hárommal meg lehetett pakolni

Mivel expedíciós járműnek is el tudták képzelni, kiegészítő lámpákkal szerelték fel, hogy például a sivatagban, a dűnék között is elboldoguljon, ha lemegy a nap. A várható kemény igénybevétel miatt a katonai Iveco felfüggesztését, rugóit, lengéscsillapítóit kapta meg, az egész futóműve túlbiztosított volt.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Túlbiztosítva
A katonai Iveco felfüggesztését, rugóit, lengáscsillapítóit tették bele

A négy vagy öt személy szállítására alkalmas Oltre elejében az Iveco F1C jelű 3 literes, négyhengeres, közös nyomócsöves befecskendezésű turbódízel motorja dolgozott. A 185 lóerős maximális teljesítményét 3700-as percenkénti fordulatszámon adta le, míg a 456 newtonméteres csúcsnyomatékát 1800-on. A hatfokozatú automataváltóval megspékelt szerkezet topsebessége meghaladta a 130 kilométer/órát.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Futurisztikus
A beltere inkább egy űrhajóra, mintsem terepjáróra hasonlított

A háromküllős szervokormányos Hummer-utánzattal mindent lehetett, csak éppen a feltűnést elkerülni nem. Elképesztően masszív autó benyomását keltette, még az ajtókilincseit is besüllyesztették, nehogy fennakadjon valamilyen természeti akadályon terepgyakorlat közben.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Kék és fehér
A bőrös ülések színét azért átgondolhatták volna...

A megjelenésére visszatérve: a fehér színű óriás meglepő módon kék sötétített ablakokat és kék-fehér belteret, LCD kijelzőt kapott, valószínűleg ezekkel a furcsa dizájnelemekkel is az volt a cél, hogy ötvözzék a katonai jelleget és a luxust. Ahogy az amerikaiak is tették.

Képgaléria megtekintése (13 db kép)
Tetőablak
Bevetésen, baj esetén a tetőn át is lehetett volna belőle távozni

Igen ám, csakhogy a sikersztorinak induló történet csúnya véget ért. Hiába a katonai támogatás, az első osztályú marketinganyag, az Oltre miatt nem kezdték el megrohamozni a megrendelők a Fiatot. Az európai utánzat csak méreteiben nőtt a tengerentúli Hummer fölé.