Legfrissebb hírek ÚJ

A hanyatló német autóipar megmentése egész Európát érinti

A hanyatló német autóipar megmentése egész Európát érinti

A globális autópiac lassulása, az elektromos modellek előretörése és az új technológiákra történő átállás miatt rengeteg munkahely szűnhet meg a német járműiparban. A probléma nagyságát jól mutatja, hogy sor került egy találkozóra a kormány, valamint az ország vezető vállalatai és a szakszervezetek részvételével, hogy megvitassák, miként lehetne minél több munkahelyet megőrizni az iparágban.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
Vésztervek készülnek
A német autóipar hanyatlani kezdett, s erre reagálnia kell a kormánynak

A német autóipar elképesztően sikeres időszakot tudhat maga mögött, a vezető gyártók és beszállítók eladásai újabb és újabb csúcsokat döntöttek, árbevételük dinamikusan növekedett és hatalmas profitot tettek zsebre az utóbbi években – írja a Portfolio.hu. Ebben meghatározó szerepe volt a kínai piac felfutásának is, ahol a német prémiumautó-gyártók modelljei nagyon népszerűek voltak a vásárlók körében. A globális értékesítések felfutásával párhuzamosan a németek folyamatosan növelték dolgozói létszámukat a világban, amelynek eredményeként csak a Volkswagen, a Daimler, a BMW, a Bosch és a Continental több mint 1,8 millió embert foglalkoztatott már 2019-ben.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
Felduzzasztva
A folyamatos emelkedés miatt az elmúlt években rengeteg dolgozót foglalkoztatott az autóipar, a Volkswagen, a Daimler, a BMW, a Bosch és a Continental több mint 1,8 millió embernek adott munkát az elmúlt esztendőben

A múlt év azonban fordulópontot hozott, a globális autógyártás és autóeladás kitartó csökkenése egyértelművé tette az iparági szereplők számára, hogy soha többé nem fognak eladni annyi új, kizárólag belsőégésű motorral szerelt járművet, mint 2017-ben. Világossá vált az is, hogy az autógyártás bő 100 éves üzleti modelljével, a kizárólag belsőégésű motorral szerelt járművek gyártásával és értékesítésével soha többé nem lehet akkora profitokat realizálni, mint amekkorákat az utóbbi években láttunk. A járműgyártásban új korszak kezdődött, az autógyártóknak és beszállítóknak őrült összegeket kell fordítaniuk az új technológiákra történő átállásra.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
Változ(tat)ás
A hagyományos motorral ellátott járművek helyébe az elektromos modellek lépnek

Ebben a helyzetben az iparági szereplőknek nem sok választása maradt, a nyereséges működés és a versenyben maradás érdekében kénytelenek drasztikusan visszavágni a költségeiket, illetve át kell alakítaniuk, muszáj hatékonyabbá tenniük a termelésüket. A költségek lefaragásának az egyik legkézenfekvőbb módja, hogy a jelentős kiadásokkal járó, sok esetben hatalmasra duzzasztott alkalmazotti létszámot igyekeznek globálisan csökkenteni az autóipar szereplői. Első körben természetesen azokban az országokban és gyárakban, ahol a legmagasabbak a munkaerőköltségeik, illetve ahol sikerül kemény harcok és előremutató ígéretek árán megegyezniük a szakszervezetekkel.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
Létszámstop
Csökkenteni kell a költségeket, s az az egyik legegyszerűbb megoldás, ha a dolgozói létszámot építik le

Ferdinand Dudenhöffer még komorabb várakozással állt elő a német autóipar jövőjével kapcsolatban néhány héttel ezelőtt. A Duisburg-Essen Egyetem autóipari kutatóintézetének, a CAR-Institutnak az igazgatója úgy véli, hogy a vállalatok a jelenlegi munkahelyeiknek mintegy 10 százalékát fogják felszámolni 2030-ig. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy durván 234 ezer munkahely szűnik majd meg a német autóiparban az előttünk álló bő tíz esztendőben. De még ez is kimondottan optimista vélemény ahhoz képest, mint amit a német kormány mellett működő közlekedésügyi tanácsadó testület (Nationale Platform Zukunft der Mobilität – NPM) megbízásából végzett kutatás állít: a legrosszabb esetben 410 ezer munkahely szűnhet meg 2030-ig az elektromos autók gyors elterjedése miatt.
A visszaesés legfőbb oka, hogy egy belsőégésű motor hozzávetőleg 1200 alkatrészből áll, egy elektromotorhoz viszont csak durván 200 alkatrész szükséges, így jóval kevesebb munkaerőt igényel, és a gyártók egyre inkább az utóbbi technológiára összepontosítanak. Ezt jelzi, hogy 2023-ig nagyjából megháromszorozzák, 150 fölé emelik az elektromos meghajtású modellek számát. A másik komoly probléma, hogy az elektromos hajtás fő elemeinek a legyártása sokkal magasabb szinten automatizálható és robotizálható, mint a belsőégésű motoroké, vagyis az előállításuk sokkal kevesebb embert igényel.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
Fekete jövő
Szakértők úgy gondolják, a következő tíz esztendőben 230 ezer, vagy akár 410 ezer munkahely is megszűnhet a német autóiparban

Ilyen előzmények után került sor a német kormány, a vezető autóipari vállalatok és a szakszervezetek találkozójára a héten, ahol kiemelten az volt a téma, hogyan tudják megőrizni a legtöbb munkahelyet a hazai össztermék nagyjából 5 százalékát biztosító és a teljes állásban foglalkoztatottak 3 százalékának munkát adó iparágban. Az eseményt követően Hubertus Heil munkaügyi miniszter osztott meg érdekes részleteket, ezek szerint a német kormány több intézkedéssel is segíteni kívánja majd a nehéz helyzetbe került autóipari vállalatokat – írta a Bloomberg összefoglalójában.
A tervek között szerepel többek között az is, hogy abban az esetben, ha folytatódik a visszaesés az autóiparban, bértámogatásokkal fogják segíteni az autógyártókat és a beszállítóikat annak érdekében, hogy megelőzzék a leépítéseket.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
2008-ban már bevált
Többek között bértámogatásokkal és kedvezményekkel segítheti a kormány a járműipari vállalatokat

Heil felhívta a figyelmet arra is, hogy a rendszer hasonló lenne ahhoz a programhoz, amely sikerrel futott a 2008-as gazdasági világválság kirobbanását követően, és amelynek köszönhetően sikerült elkerülni a tömeges elbocsátásokat az autóiparban. A munkaügyi miniszter beszélt arról is, hogy az érintettekkel történt egyeztetések után a parlament jóváhagyására lesz szükség ahhoz, hogy a közösen átbeszélt és elfogadott intézkedések életbe léphessenek majd Németországban.